skip to Main Content
info@parvak.com

بازی عصبانی نشو !مرد

2-format43

بازی ساده، سرگرم کننده و گروهی«منچ» در سال ۱۹۱۴ میلادی، توسط یکی از اهالی شهر مونیخ آلمان به نام “یوزف فریدریش اشمیت” اختراع شد. این بازی که الهام گرفته از بازی هندی “پاچیزی” بود به یک سرگرمی خانواگی تبدیل شد. یوزف فردریش اشمیت، در سال ۱۸۷۱ در شهر آمبرگ آلمان متولد شد .او کارگاه کوچکی در شهر مونیخ داشت و وسایل بازی و سرگرمی می‌ساخت.

imagesQ389P5IK
این بازی، ابتدا چندان مورد استقبال عموم قرار نگرفت و کسی آن را نخرید به این ترتیب سازنده آن مجبور شد، سه هزار نسخه از آن را در جنگ جهانی اول به سربازان آلمانی ببخشد تا در زمان فراغت بازی کنند. پس از پایان جنگ، گروهی از سربازها سوغات جالبی را با خود به خانه آوردند و خیلی زود، این بازی ساده، به یکی از پرطرفدارترین بازی‌های خانوادگی تبدیل شد. تولید انبوه آن در سال ۱۹۱۴ میلادی بازی منچ به یک بازی پرطرفدار در سراسر جهان تبدیل شد.

_77404065_family-playing

نام اصلی آلمانی این بازی «Mensch! ärgere dich nicht» به‌معنی«عصبانی نشو مرد!» بود. زیرا در این بازی هر قدر هم پیش باشی، باز هم ممکن است در آخرین لحظه آدمکت توسط آدمک رقیب زده شود و به خانه شروع برگردانده شوی و اگر تاس یاری‌ات نکند، ممکن است چند دور آدمکت در خانه شروع بماند. فقط نباید عصبانی شوی و باز باید برای پیروزی از اول شروع کنی! شاید دلیل نام اصلی بازی هم همین باشد؛ « عصبانی نشو! مرد». جشن تولد این بازی در بزرگترین نمایشگاه اسباب‌بازی جهان در شهر نورنبرگ برگزار شد. این بازی در سال 1352 توسط عزیزمقصود‌لو وارد ایران شد.

_77404064_top-image

برای این بازی قدیمی رکوردهایی هم ثبت شده است: مثلاً طولانی‌ترین بازی منچ در سراسر جهان، پس از ۱۲۱ ساعت به پایان رسید.طولانی‌ترین بازی منچ در زیر آب، رکورد ۳۶ ساعت را ثبت کرده اند.
بزرگ ترین زمین بازی منچ به ابعاد ۶*۶ متر و پر شرکت کننده‌ترین آن با ۳۰۰ شرکت کننده انجام شده است.
هنوز پس از گذشت سال‌ها و با وجود انواع بازی‌های پیشرفته رایانه‌ای، منچ از پرطرفدارترین بازی‌های دسته جمعی مردم جهان است. در کشورهای مختلف جهان با نام های مختلف عرضه شده است.

Mensch%20aergere%20Dich%20nicht%20Sonderbriefmarke

اما فلسفه بازی منچ و چرا مربع و چرا 4 رنگ و چرا به شکل + .

این بازی در وسط یک مربع انجام می‌شود. مربع نماد زمین است چون مردم زمان‌های قدیم تصور می‌کردند زمین مربع شکل است. در وسط این مربع یا همان زمین، علامت+ را می‌بینیم؛ این علامت نشانه و نماد خورشید است که امتداد آن به چهار سوی زمین می‌رسد. علامت + را می‌توان در بناهای تاریخی مانند نقش رستم و فرش‌های قدیمی ایران نیز دید.

142312_98DxFpJ1
طبق عقیدهٔ زمین محوری، زمین ثابت است و خورشید به دور آن می‌چرخد پس هر مهره باید روی علامت + دور زمین بچرخد تا به مرکز، که منطقه‌‌ای ماورایی و نماد رهایی و آزادی از جهان خاکی است، برسد. اگر تاسی که سمبل سرنوشت است با او یاری نکند، هم چنان باید چرخه را ادامه دهد تا به پیروزی برسد. اگر چهار مهره در مرکز جمع شوند یعنی به اتحاد رسیده‌ اند. تاس سرنوشت‌ساز مکعبی است لغزان به شماره‌های ۱ تا ۶.

طبق تصور مردم باستان خداوند جهان را در شش روز آفریده است؛ روز نخست آسمان روشن، روز دوم آب، روز سوم گیاه، روز چهارم آتش، روز پنجم حیوان و روز ششم آدم را آفرید.

187201411641606118124150971832322024326177

و چهار گروه مهره رنگی در این بازی نماد چهار عنصر اصلی حیات هستن. آبی نماد آب، زرد نماد باد، قرمز نماد آتش و سبز نماد خاک میباشد.

اما فواید این بازی تخته‌ای کاغذی – گروهی

بازی می‌توانند به کودکان شما کمک کند تا علاوه بر افزایش مهارت‌های ریاضی و آموختن مباحث پایه‌ای ریاضی، رشد توانایی‌های عددی آنها مانند یادگیری شمارش آسانتر جمع و تفریق تاثیر فراوانی بگذارد.

در این بازی لذت بخش گروهی به رشد مهارت‌های اجتماعی او کمک موثری می‌کند. تلاش برای موفق شدن، میل رسیدن به هدف، افزایش تفکراستراتژیکی و میزان قدرت تصمیم گیری سریع و بهموقع، رعایت نوبت، صبوری و امیدواری وهمچنین تلاش برای پیروزی را نیز در او تقویت میکند. آن چیزی که این بازی را جذاب می‌کند حتی خشم بازنده شدن در نزدیکی رسیدن به هدف و از نو آغاز کردن در مرحله پیروزی است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back To Top